torsdag 24. mars 2011

César Manrique

Hvem er det?

For de som har vært på ferieøya Lanzarote er det antakeligvis et kjent navn - han er mannen bak omtrent alt som er verdt å se på øya. Hans arkitektur er ofte integrert i landskapet. Han har funnet potensielle atraksjoner, satt sitt preg på det og gjør det til noe helt spesielt. Manrique er mannen som sørget for at Lanzarote ikke er full av høye hus og uskjønn arkitektur. Mannen er en genial tusenkunstner - og for de som ikke har vært på Lanzarote, vel.... det er verdt et besøk!

Jeg fant disse bildene som jeg tok i hans hjem for noen år siden. Stedet som er åpent for publikum - og går under navnet Foudation César Manrique. Huset og hagen er helt unikt, selvsagt integrert i landskapet, og har helt spesielle detaljer.
















2 kommentarer:

  1. Haha!! Ja, da skjønte jeg hva du mente:-) Lanzarote var århundredets overraskelse for meg, innrømmer at jeg var rimelig forutinntatt da jeg dro dit. Manrique var jo en fantastisk multikunstner! Elsket både det underjordiske hjemmet hans, bygget i nasjonalparken med vulkanene og kunsten hans. Miradoren oppe i nord var den aller største opplevelsen for meg! Var du der?

    SvarSlett
  2. Ja, der har jeg vært - har vært på de aller fleste tenkelige og utenkelige steder på Lanzarote - men etter utallige turer gjennom årene var det først i juli i år at vi betalte oss inn på Mirador del Rio og fikk den flotte opplevelsen det er å være der.

    Vi elsker Lanzarote - vi traff hverandre der i 1999 - og siden har det blitt mange turer. De siste årene er det sommerferiemålet vårt med de skjønne barna som ikke hadde blitt til hvis det ikke var for Lanzarote ;-). Lanzarote er definitivt ikke helt som de andre Kanariøyene!

    SvarSlett